قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: غفلت از مسائل دینی بدتر از جهالت است چرا که انسان غافل خود را به خواب زده و قصد هوشیاری و بیدار شدن را ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در چهارمین روز ماه مبارک رمضان طی سخنانی در تفسیر سوره روم در شبستان امام خمینی (ره) گفت: بین مورخین اختلاف است که رومیان در چه زمانی بر ایرانیان پیروز شده اند که عدهای آن را در زمان جنگ بدر و عدهای آن را در زمان جنگ خندق میدانند اما آنچه که مسلم است پیروزیهای رومیان در چندین مرحله بوده که در نتیجه خسرو پرویز کشته شده و فرزندش جانشین وی شده است.
وی افزود: آیات ابتدایی سوره روم در خصوص همین جنگها و پیروزی رومیان بر ایرانیان است که وعده خداوند در این خصوص محقق شده است.
استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: آیه هفتم این سوره از بحث قبلی جدا میشود و به مسئله ظواهر دنیا و غفلت از مسائل آخرت اشاره نموده است، یکی از ویژگیهای برخی از انسانها ظاهربین بودن و غفلت از باطن مسائل است.
وی اظهار داشت: ظاهر انفاق و خمس از دست رفتن مال و کاهش مال انسان است اما باطن این انفاق افزایش رزق و روزی انسان است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: ظاهر ربا و رشوه افزایش اموال انسان است اما باطن ربا بر اساس آیات قرآن نابودی است.
شهادت حیات طیبه و ابدی و زندگی جاودانه است
وی در ادامه گفت: جهاد و شهادت در ظاهر مرگ و از دست دادن عزیزان است اما باطن شهادت حیات طیبه و ابدی و زندگی جاودانه است.
سخنران حرم بانوی کرامت افزود: تفاوت ظاهر بینی و باطن بینی، تفاوت سطحی نگری و عمیق نگری در جامعه و طول زندگی انسان بسیار مهم است.
رفیعی خاطر نشان کرد: افرادی خیلی راحت به خود جرأت و اجازه میدهند حجاب خود را بردارند که این اقدام با تمام قوانین شرعی و ملی مغایرت دارد و عدهای هم با این مسئله به راحتی کنار و دستگاهها هم کوتاه آمدهاند.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: ضعف کار فرهنگی دستگاهها باعث شده است حتی در ادارات، فرودگاهها، خیابانها و اماکن عمومی به راحتی بیحجابی رواج پیدا کند.
رفیعی در ادامه افزود: عدهای با سطحی نگری، حجاب را محدودیت، جهاد را مرگ، ربا را افزایش مال و انفاق و خمس را کاهش مال میدانند در حالی که کاملاً بر عکس است.
غفلت از مسائل دینی بدتر از جهالت است
سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: غفلت از مسائل دینی بدتر از جهالت است چرا که انسان غافل خود را به خواب زده و قصد هوشیاری و بیدار شدن را ندارد.
استاد حوزه علمیه یادآور شد: قرآن کتاب ارائه راهکار و کتاب نسخههای شفا بخش است و اگر در آیه هفت میفرماید ظاهر بینی و سطحی نگری خطرناک است در آیات هشتم و نهم راهکار داده است.
وی افزود: برای رفع غفلت، داشتن تفکر در خصوص مخلوقات عالم هستی از جمله راهکارهای مرتفع نمودن غفلت است چرا که خلقت عالم هستی تماماً بر اساس اهداف و حقانیت است و تمامی اینها فانی بوده و همگی خداوند را ملاقات خواهند کرد.
رفیعی تاکید کرد: انسانهایی که در طول تاریخ با تفکر از گمراهی نجات پیدا کردهاند بسیار زیاد هستند و طبق روایت بیشترین بندگانی که در قیامت در امان خواهند بود کسانی هستند که در دنیا بیشتر درحال تفکر بودهاند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: طبق روایت تمام خیرها در سه چیز نگاه، سکوت و سخن گفتن جمع شده است به شرط اینکه نگاهها حاوی عبرت باشد نه معصیت، سکوت به همراه تفکر باشد و کلام انسان به هنگام سخن گفتن به همراه ذکر الهی باشد.
وی در پایان گفت: دومین راهکار مقابله با غفلت و غفلت زدایی، تدبر در تاریخ و سفر به سرزمینهای مختلف و بررسی سرگذشت اقوام و قدرتهای گذشته است.