vjf
06 فروردین 1402 - 16:33

تغییر ریخت تلویزیون؛ از سلبریتی‌زدایی تا تردید در محبوب سازی

پرسش این است که آیا سلبریتی‌زدایی تلویزیون جواب داد؟ چنین به نظر می‌رسد که مدیریت جسور کنونی در زمینه محبوبیت و شهرت مجریان و کارشناسان تردید دارد. نباید دچار افراط و تفریط شد و نیاز برنامه‌ها را به «محبوب‌ها» و «مشهورها» دست کم گرفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مهرماه سال 1400 بود که پیمان جبلی با حکم رهبر انقلاب برای یک دوره پنج ساله به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امیدو نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» از جمله مهم‌ترین اولویت‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری برای رسانه ملی در دوره جدید بود که در حکم ایشان خطاب به پیمان جبلی بر آن‌ها تأکید شد.

رئیس جدید صداوسیما نیز از ابتدای دورره مسئولیت خود در رسانه ملی بر موضوعاتی همچون عدالت‌گستری، انعکاس صدای تمام مردم ایران در قاب تلویزیون، مرجعیت رسانه ملی و تحول آفرینی به عنوان رویکرد جدید رسانه ملی اشاره داشته است. حالا در ابتدای سال 1402 و گذشت حدود یکسال و نیم از ریاست جبلی بر صداوسیما می‌توان عملکرد سازمان متبوع او را مورد ارزیابی قرار داد.

محمدتقی فهیم، نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون اخیرا در یادداشتی با اشاره‌ به نحوه مواجهه مدیران تلویزیون با چهره‌های مطرح و سلبریتی‌ها، پیشنهاداتی خطاب به مدیران کنونی رسانه ملی داشته که در ادامه می‌خوانید:

تلویزیون در برنامه‌های ویژه امسال تغییرات جدی را به نمایش گذاشت. خصوصا در برداشتن گام جسورانه عبور از خط قرمز‌های سلیقه‌ای و ... نشان داد که اگر بخواهد جای سلبریتی‌ها را پر‌کند باید مردم را با تمام تمایزات ظاهری و باطنی برتابد.

اما پرسش این است که آیا سلبریتی‌زدایی تلویزیون جواب داد؟ چنین به نظر می‌رسد که مدیریت جسور کنونی در زمینه محبوبیت و شهرت مجریان و کارشناسان تردید دارد. نباید دچار افراط و تفریط شد و نیاز برنامه‌ها را به «محبوب‌ها» و «مشهورها» دست کم گرفت.

روند در پیش گرفته شده برای حذف جنجالی‌ها و عدم پرداخت‌های قلمبه به خوش چهره‌های مصنوعی و بزک‌ کرده‌های حراف کاملا اصولی است، ولی ایستادن پای آدم‌های محبوب و مردمدار نیز به همین نسبت روالی پذیرفتنی است که مدیریت کنونی نباید از نظر دور بدارد.

تلویزیون در برنامه‌های نوروزی امسال با تغییر ریخت همه اجزایش خودنمایی کرد. روندی که از چند ماه قبل با شبکه دو کلید خورد و به تدریج دیگر شبکه‌ها را دربرگرفت. به طوری که در تمام آیتم‌ها، پلاتو‌های مختلف، گفتگومحورها و حتی مسابقات در شبکه‌های متنوع، این تغییرات کاملا محسوس است.

تغییر ریخت تلویزیون به سمت دربرگیری نمایندگان اکثریت جمعیت کشور، در گرایش کیفی و محتوایی نیز تجلی داشت به طوری که جای بی‌مغزی و فقدان علم سلبریتی‌های چشم رنگی و ابرو برداشته‌ی پرمدعا در سال‌های گذشته را صاحبان نظر و اندیشه و علم و خاطره و خانواده گرفته است و این حرکت کمی باید در تحکیم حضور مردم عادی و اهالی دانش بر صفحه قاب کوچک مسیر کیفی‌تر طی کند.

پذیرش این ریخت و روند از سوی مخاطبانی که به حضور سلبریتی‌ها در مقام مجری، جایگاه کارشناس و صندلی مدعو عادت کرده بودند زمان‌بر است، ولی در صورت تداوم این روال به نفع حفظ و افزایش «محبوب‌های توانا» بی‌تردید بیش از پیش مردم خود را در تلویزیون خواهند دید و به آن دل خواهند بست، مشروط براینکه تخصص و محبوبیت مجریان و ... قربانی ظواهر فریبکارانه نشود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1111157